13 Eylül 2011 Salı

hipster doğulmaz hipster olunur.

Hipster diye bir kavram dönüp duruyor ortalıklarda yok hipster pantalonu olsun,hipster gözlüğü olsun ve bunlara benzer birsürü etiket. peki nedir bu hipster?Merak edenler için yazıyorum.
Hipster kelime olarak tam karşılığı özetle yenilikçi, modayı takip eden tarzı açıklamalar ama ruh bakımından tam olarak öle olmadığı kanısındayım. Şimdi hipster kavramı 1940 ların başında  jazz fanı olarak ortaya çıkan hatta jazzın bebop kısmıyla öne çıkan bir altkültürdür.Tabi bebop fanları kendi tarzlarını oluşturarak gerek giyim tarzı olarak gerekse yaşam tarzı olarak spesifik bir  hal oluşturmuştur. Bu zamanın tipleri rahat takılan argo konuşan alaycı espiriler yapıp ot içip sevişen relax insanlardı.Bir nevi jazz dinleyen hippi olarak da tanımlananbilir.
Yeni nesil hipster anlayışının tabanı bana kalırsa bu olmamakla birlikte hipster tarzı 80den sonra ve de özellikle türkiye'de 90 sonları ile 2000 li yılların başları ve de özellikle son birkaç sene de patlama yapmıştır.

Hipster kavramının bugünkü tanımına gelirsek bana kalırsa okuduğum bir yazıdan etkilenerek söylemeliyim ki Hipster kavramı postmodern çağda hayatına anlam verebilecek bazı şeylerden kopmuş orta ve üst sınıf gençliğin geçmişe ve bugüne ait bazı altkültürleri sahiplenip belirli oynamalarla ve çeşitli ironik tasarımlarla karıştırmasıdır. Bazıları ise bunu kendine yediremeyip tarzının şakacıktan alaycı bir tavırla oluştuğunu söylerler.

Hipster, 80'lerden dar pantolonları,tozlukları,tek omuzu düşük bluzları,lame kumaştan giysi ve aksesuarları,renkli ilginç gözlükleri aşırır;
punk/grunge/emo kültüründen dövmelerive conversleri aşırır;
mavi yaka kültürden yerel okul kıyafetlerini,spor takımları ,kamyoncu şapkasını ve ucuz iğrenç biraları aşırır;
ortadoğudan puşiyi aşırır;
hippie/çevreci gruptan bisikletle ulaşımı aşırır;
geek/nerd kültüründen kalın çerçeveli siyah gözlükleri ve apple obsesyonunu aşırır.

Aşırır derken öyle aşağılamak amaçlı söylemiyorum çünkü bunları karıştırırp değişik komposizyonlar oluşturarak farklı  havalara bürünürler.

Bana kalırsa hipster kavramı tam bir ortaya karışıklık; açık büfe bir restoran hayal edip bütün tarzları sergileyen bir mutfaktan hoşuna giden belirli ikonları teker teker alıp kendine opsiyonel bir tarz yaratmaktır. Severmiyim  bu olayı evet sempatim var çünkü belirli bir yere bağlı kalmıyosun sürekli değişkensin  rahatsın ama acaba hipster takılan kişiler bu özelliklerinden dolayı mı yoksa başka amaçlar güderek mi yapıyo bütün bunları işte orda biraz sorun ortaya çıkıyor. Yani yazın ortasında sırf hipsterım ben diyip kaşkol takan ben bu sıcaklarda large ve de havadar kısa kargomu giyerken karşımdaki hipster manyağının dar, taşaklarını sıkan yapış yapış pantolonunu giymesi bence olayı saptırıyor. Neyse  yani Hipster olmak kötü bişey değil değişik görsel tatlar yaşatan, bu tarzı çok iyi kullanan kişiler var. Günün birinde ben de o kişilerden  olabilirim ki bi hipster gözlüğü ile başlamadım bu işe desem yalan olur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder